En aquests
quatre mesos en els quals hem viscut i aprés del que cadascú ha pogut o volgut
aportar i participar, podria dir per començar que ha estat una experiència
relaxant, divertida i encara que no ho sembli d’unió del grup sense la pressió,
fins ara, soferta per la metodologia seguida per la Universitat, bastant
competitiva.
Si realitzés un projecte amb els meus alumnes, primer de tot sondejaria per veure quins són els interessos que els mouen. Com ho faria? Principalment a través de l’observació, crec que és una eina fonamental que a vegades ens resulta fins i tot massa obvia, però és primordial si volem conèixer bé els nostres alumnes i apropar-nos a ells. L’observació dins i fora de la classe perquè qualsevol mostra d’entusiasme o interès que revelin és evidència suficient per emprendre un projecte.
Personalment, he
pres consciència de la importància que té quan et relaciones amb els altres,
quan treballes amb ells, de tenir un mínim coneixement de qui són, què
representen, quin lloc els concedeixes per tal de poder comunicar-te, i fins i
tot, respectar-los convivent en harmonia. Durant els diferents tallers
realitzats he sentit admiració pels coneixements tant variats d’aquests, per la
seva humilitat, la passió que li han posat, i sobre tot i molt important, per
la implicació que han generat per tal que els altres participéssim i ens
sentissin per primera vegada part d’un grup, compartim coneixements i emocions
constantment.
Partint d’aquesta
experiència he descobert que m’agradaria endinsar-me més encara en realitzar
activitats d’oci on pugui aprendre coses noves com el tema de la fotografia o
de la música, encara i que no tinc molta base de cara al futur i per la nostra
professió és bàsic i divertit per aprendre i relacionar-se, a l’igual que els
balls o l’expressió corporal, món que m’apassiona i allibera la millor part de
la meva persona.
I per tancar
aquesta part de descoberta, la nova pregunta que em sorgeix és com a
professional de l’educació de qualsevol treball on hagi contínues interaccions
entre persones, com poder transmetre i arribar al grup que tens, ja siguin nens
o persones adultes?? Crec que és un repte complicat, i a vegades utòpic, però
interessant i imprescindible si vols dedicar-te a l’ensenyança.
La meva
valoració global del projecte “el banc del temps” és positiva com a experiència
d’aprenentatge. L’únic pot ser que canviaria és que tothom pogués participar en
petits grups com es va plantejar en un principi, o si haguéssim disposat de més
temps, és a dir, que tota la classe hagués aportat alguna petita cosa. Perquè
per a mi l’objectiu ha esta més aviat mostrar i compartir amb la resta més que
ser un expert en una determinada matèria. I d’aquesta forma veure que tots
tenim aspectes positius que mostrar a la resta sense tenir que competir, sinó
mostrant la potència personal i la força que dona el grup.
Per últim, per
valorar aquesta assignatura hagués estat interessant poder valorar de cada
taller determinats objectius que cada persona per separat del grup podia haver
elaborat, i després es podien haver consensuat a nivell grupal. Així tant com a
participant o com a exponent del taller es podrien a veure vist quines coses haguéssim
estat interessants de complementar, i com a participants com haver ajudat a
ampliar les dinàmiques dels companys per així enriquir entre tots els tallers.
Si realitzés un projecte amb els meus alumnes, primer de tot sondejaria per veure quins són els interessos que els mouen. Com ho faria? Principalment a través de l’observació, crec que és una eina fonamental que a vegades ens resulta fins i tot massa obvia, però és primordial si volem conèixer bé els nostres alumnes i apropar-nos a ells. L’observació dins i fora de la classe perquè qualsevol mostra d’entusiasme o interès que revelin és evidència suficient per emprendre un projecte.
A nivell d’aula
seria interessant anar buscant entre tots la forma d’adequar-la segons el que
vagi sorgint o aportant. Imprescindible el que puguin aportar també les seves
famílies. Per tant, seria interessant presentar un ambient lúdic, i a la vegada,
també amb una certa estructura en un panel a la classe dels passos que hem anat
seguint fins arribar a contestar algunes de les qüestions plantejades pels nens
i per la persona a càrrec en aquesta cas jo.
La planificació
de les sessions ho faria des de la perspectiva d’anar prioritzant algunes de
les qüestions que considerem més interessants o prioritàries per seguir el
projecte, ja que suposo que als nens se’ls poden ocórrer quantitat de preguntes
i serà difícil contestar-les totes perquè no acabarien mai. Després cercarien
informació relacionada amb el tema amb l’ajuda de les famílies tant a nivell
teòric com pràctic depenent del tema i observant si així els infants van
contestant a part de les preguntes seleccionades i si també a la vegades van
sorgint algunes més que es poden contestar amb la informació que hem triat per
començar a treballar-lo. Una vegada que hem arribat a saciar aquesta curiositat
mínima dels infants, procediríem a l’avaluació del projecte.
L’avaluació del
projecte, el que faria és veure què han aprés amb el projecte, si han tingut
interès o no, si ha quedat curt i hem aconseguit l'objectiu d’aprendre
mitjançant els interessos i quines coses millorar com a docent de cara al
pròxim projecte.
Si que és
veritat que no sé si realment valoraria habilitats o capacitats, suposo que les
bàsiques i obligatòries del currículum, si avança o no en determinades àrees, o
quines dificultats presenta, però sobre
tot valoraria que ha aportat cada un o com ho ha fet, enq quines habilitats
destaca personalment. El meu desig personal seria poder fixar-me en el que fa
bé per reforçar a tots els infants per igual i ajudar a potenciar aquelles
habilitats que costin més, però amb una nota de bé o malament, sinó més aviat
com una competència en vies de desenvolupament que pot canviar, i per això
estaria la valoració del procés més que la del resultat o de classificació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada